Bestill billetter
  1. Beveg deg mer i hverdagen
    Vi fokuserer mye på hvordan vi skal trene for å forbrenne flest mulig kalorier. Likevel utgjør bare 1 time eller 2 en liten brøkdel av hele dagen. Derfor er det viktig å se på hva du kan gjøre for å forbruke kalorier resten av dagen. Kan du ta trappen i stedet for heisen? Kan du ta en lengre vei til jobb? Kan du sykle i stedet for å ta bilen? Kan du gå med minstemann til barnehagen i stedet for å ta bilen? Kan du gå til butikken? Kan du innføre en fast turdag eller 2 med kidsa? Litt ekstra kalorier forbrent hver dag kan fort bli mye på et år.
     
  2. Gå kveldsturer
    Mange av oss har hektiske hverdager og de med barn har gjerne ikke noe særlig tid for seg selv før barna er lagt for kvelden. En gåtur på 20 eller 30 minutter hver kveld tar ikke lang tid, gir deg frisk luft samt blir noen kalorier i løpet av en uke og et år.
     
  3. Fokuser på hva du kan legge til i stedet for hva du må fjerne i kostholdet ditt
    Hvis du tenker at du skal fjerne sjokolade, pizza, hamburger, snop og brus fra kostholdet ditt vil du tenke mye på at det er mat du ikke spiser. Om du derimot tenker at du skal spise mer magert kjøtt, meieriprodukter, bønner, linser, grønnsaker, fjærkre, grønnsaker, frukt og bær vil du trolig ikke tenke like mye på hva det automatisk blir mindre av.
     
  4. Planlegg innkjøpene dine og ikke handle når du er sulten
    Planlegger du innkjøpene dine og hva husholdningen skal spise i løpet av en halv eller full uke vil du kunne spare både tid og penger på butikken ved å unngå å kjøpe for mye mat eller mat du kanskje helst ikke burde spise i store mengder. Spis et godt måltid før du handler slik at du slipper å kjøpe med deg noe som frister mer enn proteiner og grønnsaker.
     
  5. Ikke slit deg ut med masse kondisjonstrening
    Mange trener kondisjonstrening for å forbrenne kalorier – og det er selvsagt helt okei. Husk likevel å øke belastningen og tiden du løper sakte, men sikkert. Øker du alt for fort øker sannsynligvis sjansene for å pådra seg en skade og da er man jo like langt. Trener du litt styrketrening i stedet for alt for mye kondisjon strammer du opp kroppen i tillegg. Du bør selvsagt prioritere det som er morsomst om du ikke har noen spesifikke mål.
     
  6. Bytt til lettvarianter
    Dette kan være en løsning i noen tilfeller mens det i andre tilfeller ikke trenger å bety så mye. Om du sparer 100-200 kilokalorier ved å bytte kan det fort utgjøre en del kalorier om det er en matvare du spiser mye av. Om forskjellen mellom det tradisjonelle produktet og lettvarianten er 25-50 kalorier er det ikke sikkert du får så mye igjen for det. Her er det mengdene det kommer an på.