Bestill billetter

Dette er slyngetrening
Les mer om fordelene ved å trene i slynger.

Slyngetrening er en treningsform som har blitt mer og mer kjent de siste årene.

Slynger på kontorer, i hjemmet og i studio
I dag finner vi slynger på de fleste treningsstudio. I tillegg er det mange treningssentre som har slyngetrening som eget gruppetreningskonsept. Det er heller ikke uvanlig at fysioterapeuter og andre behandlere har slynger hengende oppe på kontoret. Slynger er også populært til hjemmetrening eller som treningsutstyr i bagen når man skal på reise. Du kan utføre flere ulike øvelser på samme sted, noe som gjør slynger til svært plassbesparende treningsutstyr.

Stabilitetstrening
Man kan trene hele kroppen i slyngene og i tillegg får du også trent stabilitet, noe som igjen stimulerer til økt aktivering av støttemuskulatur. Når du for eksempel trener ettbeinsøvelser i slynger får du en ekstra balanseutfordring i motsetning til mer tradisjonelle treningsapparater hvor man trener i en låst bevegelsesbane. Da trenger ikke nødvendigvis støtte- og kjernemuskulatur å jobbe like hardt for å korrigere og stabilisere leddene. Mange mener derfor slyngetrening er en mer funksjonell treningsform og mer overførbart til dagligdagse gjøremål fordi man også blant annet får utfordret balanse og koordinasjon. I tillegg blir slyngetrening sett på som en skadeforebyggende treningsform og det er mye brukt i forbindelse med rehabiliteringstrening.

Viktig med variasjon
En annen fordel med slynger er at det er lett å tilpasse motstand. Med enkle justeringer kan man gjøre øvelser lettere eller tyngre. Ved å heve eller senke slyngene, avhengig av hva slags øvelse det er snakk om, er det enkelt å justere vanskelighetsgrad og dermed også følge med på progresjonen. Det finnes flere ulike tilbehør som kan brukes i slyngen; håndtak, bred og smal slynge og stropper for å nevne noe. Slyngetrening kan derfor tilpasses alle. Hvor aktuelt det er med slyngetrening for deg avhenger naturligvis av hva som er dine treningsmål og hva du selv trives best med. Det å trene i slynger kan være en favoritt for noen, mens for andre fungerer det som et fint supplement. Uansett kan trening i slynger være fordelaktig, nettopp på grunn av økt samspill mellom musklene og aktivering av støttemuskulatur –  og denne type trening kan ha en positiv effekt på andre øvelser og funksjonalitet i hverdagen. Det å trene i slynger kan også oppleves som noe «nytt og utfordrende» hvis man er ukjent med konseptet - noe som kan resultere i mestringsfølelse og treningsglede i en ny treningsform.