Sammenlignet studier
I oktober 2016 publiserte British Journal of Sports Medicine en «consensus statement» fra den internasjonale olympiske komité (IOC). Ekspertgruppen mener det er trygt med intens trening i svangerskap. IOC baserer sin konklusjon på en systematisk gjennomgang av tilgjengelige studier på området. Konklusjonen er den andre av totalt fem i en serie som omhandler trening i svangerskapet, også hos toppidrettsutøvere. Totalt sett ser det ut til at for den generelle populasjonen så vil fysisk aktivitet med lett til moderat intensitet ikke øke risikoen for fosterskade eller for tidlig fødsel, sies det i uttalelsen. Tvert imot så mener ekspertgruppen at det er sterke bevis for at trening under graviditet reduserer sjansen for at barnet er undervektig, eller har unødig stor fødselsvekt. Dette inkluderer også det som defineres som anstrengende trening og styrketrening med vekter. I den tredje delen i serien vil det bli presentert retningslinjer og anbefalinger når det gjelder å vende tilbake til treningsrutiner etter fødsel.

Individuelle behov
I Norge anbefales det at friske gravide holder seg aktive. Ifølge helsemyndighetene vil trening og fysisk aktivitet bidra til å forberede kroppen til fødselen og barseltiden. Når det gjelder retningslinjer for hvordan man bør trene vil dette være individuelt. Generelt sies det at man kan trene helt frem til fødselen, med mindre spesielle forhold oppstår og så lenge det ikke gir smerter eller ubehag. Det er også greit å være klar over at man bør unngå aktiviteter med høy risiko for fall som for eksempel ridning og slalom, i tillegg til såkalt kontaktsport som håndball og fotball.

Lytt til kroppen
Minst 30 minutter med fysisk aktivitet om dagen anbefales til alle gravide. Er man i faresonen for å få svangerskapsdiabetes eller svangerskapsforgiftning, er det enda større grunn til å være i aktivitet. Ved ryggproblemer eller bekkensmerter kan svømming eller sykling være gode og skånsomme alternativer. Styrketrening er også fordelsaktig og særlig det å være sterk i rygg, bryst og armer kan være positivt fordi man høyst sannsynlig kommer til å bære mye på barnet. Men det viktigste er å lytte til kroppen. Opplever den gravide å bli uvel ved å få for eksempel vondt, blir overopphetet, svimmel eller kvalm så bør hun avslutte treningen, uansett hvor god form man er i. Svangerskapsperioden skal ikke være en tid der kvinnen skal trene for «å komme i sitt livs form» ved å løpe maraton eller satse på en karriere innen vektløfting. I stedet kan man heller tenke på graviditeten som en tid hvor man forbereder kroppen til fødselen som venter.

Kilder:
http://bjsm.bmj.com/content/50/21/1297.full
www.helsenorge.no