Joda, det har det, men ikke nødvendigvis av de årsakene en kanskje skulle tro. Det er en utbredt myte at dårlig teknikk er snarveien til Snap City eller ødelagte skuldre. Det er lett å tenke at om en ikke opprettholder en rett rygg i markløft så er skaderisikoen mye større. Det er den trolig ikke. Det stemmer at en suboptimal teknikk trolig er mer belastende for noen strukturer, men belastning er ikke farlig i seg selv. Det er fullt mulig å pådra seg skader med en perfekt teknikk også. Et svart-hvitt forhold til teknikk er trolig ikke gunstig for noen.

Har du hørt om nocebo-effekten?

Nocebo-effekten er det motsatte av placebo-effekten. Mens placebo er en effekt som gjør at du får en positiv effekt fordi du forventer en positiv effekt gjør altså nocebo at du får en negativ effekt fordi du forventer en negativ effekt. Hvis du hele livet har blitt fortalt at du kommer til å få vondt i ryggen hvis du løfter feil, og du tror på det, vil du trolig være mer utsatt for å få vondt i ryggen om du tror du løfter med feil teknikk. Derfor er det trolig lite produktivt å fyre oppunder frykten for å bevege seg for din egen og andres del.

Kroppen er fantastisk

Mange forestiller seg at kroppen fungerer som en bil. Får du nok slitasje over tid et sted vil det før eller siden ryke. Det er en logikk som passer bra hos biler, men svært dårlig hos mennesker. Mennesker er ikke som en bil. Det er mer som et økosystem. Slitasje og belastning vil forekomme, men kroppen leger seg selv, i motsetning til bilen. Så lenge man unngår å gjøre for mye, for fort og med for lite hvile vil du være ganske sikret mot å unngå skader. En brutal økning i treningsvolum er derfor trolig ikke en god ide. Det er ikke garantert at du skader deg, men risikoen øker betraktelig. Mye mer enn om du ikke har en helt strøken teknikk. Kroppen din tåler belastning og ingen bevegelser er farlig for deg.

Så hvorfor optimal teknikk?

Selv om litt dårlig teknikk altså ikke er spesielt farlig har såkalt god teknikk en del fordeler. Den viktigste er kanskje at ved en optimal teknikk benytter du muskelene mest mulig effektivt. Da får du mest belastning på musklene, som du jo er ute etter å belaste. Slikt sett kan en jo spekulere i at en optimal teknikk trolig vil gi en bedre effekt over tid sammenlignet med en suboptimal teknikk. En kan også si at en god teknikk ofte vil gi en passelig arbeidsvei, passelig belastning og gode bevegelser for å stimulere den aktuelle muskelen optimalt.

Oppsummering

God teknikk er altså viktig for best mulig resultater. Samtidig vil ikke litt dårlig teknikk ødelegge kroppen din. Frykt for bevegelse er sjeldent produktivt. Øk treningsvolumet stille og rolig over tid så har du gode forutsetninger for å holde deg skadefri. Ikke vær redd for å trene eller bevege deg på alle mulige måter.