1. Spis mat du liker og tren det du syns er gøy
    I samfunnet vårt er vi ganske opptatt av hva som er den beste treningen for å gå ned i vekt eller bygge muskler og hva som er den beste maten du kan spise for å gå ned i vekt. Dette er en svart/hvitt-tankegang og er noe vi har med oss fra naturens side. For å lykkes med en vektnedgang er det viktig at vi tenker i 50 shades of grått i stedet. Ingen magisk matvare gjør at det er lett å gå ned i vekt. Ingen trening forbrenner så mange kalorier at en kan spise hva en vil uten konsekvenser. Vi må være litt avslappet og si at vi trenger litt av alt. Kanskje gjør et kosthold rikt på proteiner, grønnsaker og frukt at det er lettere å gå ned i vekt. Kanskje må vi ha en sjokkis innimellom for at vi skal gidde å holde på lengre enn 7 timer med et vektprosjekt. Litt er alltid greit. Spiser du mat du liker og trener det du syns er gøy gidder du holde på lengre. Å få det til å funke over tid er nøkkelen. En vektnedgang er et maraton – ikke en sprint.
     
  2. Sikt deg inn på en vektnedgang på 0,5-1,5% hver uke
    Er du normalvektig, men likevel ønsker å gå ned i vekt kan du sikte nærmere 0,5%. Er du overvektig kan 1% være bedre. Er du veldig overvektig kan du sikte mot toppen av skalaen.
     
  3.  Ikke bare tenk på hva du veier
    Det heter vektnedgang, men det er ikke alltid det skjer så mye på vekta. Og helt ærlig – spiller det noen rolle? Hvis du kunne fått drømmekroppen din i dag og det eneste kriteriet var at tallet på vekta alltid sa 140kg – ville du ikke gjort det? Vekta kan gi en pekepinn, men se den alltid i sammenheng med styrkeøkninger, reduserte centimeter og eventuelt før-etter-bilder. Står vekta stille, men centimetrene går ned? Gratulerer! Du er på riktig vei. Kanskje har du bygd litt muskler eller har litt mer vann i kroppen?
     
  4. Tell kalorier for mer kontroll
    En behøver ikke å telle kalorier, men det kan være et effektivt hjelpemiddel. Det tar litt tid å sette seg inn i, men det gjør at friheten blir større. Går du stødig ned i vekt uten problemer og uten å kunne telle kalorier trenger du kanskje ikke å lære deg det helt enda.
     
  5. Gå ned i vekt sammen med en venn
    Er dere flere om det blir det lettere. Det blir enklere å komme seg på trening og du har noen å stå til ansvar for. Dere kan motivere hverandre når en av dere ikke er fullt så motivert og dere kan lage sunn og god mat sammen (og litt usunn mat selvfølgelig)
     
  6. Invester i en PT
    En personlig trener koster gjerne litt, men investeringen er god. Helsa di er noe av det mest verdifulle du har. Har du dårlig helse blir livet mye tøffere på mange områder. Ta vare på den. Om pris er en utfordring er det mange personlige trenere som tilbyr nettbasert trening som gjerne er litt billigere enn timer. Det krever likevel at du møter opp og gjør jobben, men du har noen til å styre deg i riktig retning og stå til ansvar for. Sliter du med å komme deg på trening selv kan du trene sammen med PT enten alene eller i grupper som flere aktører nå tilbyr. Liker du ikke å trene når det er andre folk enn PT tilstede er det også mange som driver eget PT-senter. Her kan du få trent i rolige omgivelser eller i verste fall med 2-3 personer til som har mer enn nok med sin egen trening.