Som personlig trener er det ikke uvanlig å møte kunder som ønsker «å gå ned noen kilo og stramme opp kroppen». Nøkkelen til en vellykket vektnedgang er å få kontroll på matinntaket og å bli bevisst på hva man faktisk putter i munnen. I tillegg vil økt aktivitetsnivå naturligvis ha en positiv effekt. Men dette betyr ikke at man er nødt til å leve på strenge dietter eller trene syv ganger i uken for å oppleve vektreduksjon. Oppmuntre kunden din til å lage seg en plan med langsiktige og realistiske mål, og forklar personen at det å endre vaner vil kreve både tid og tålmodighet. Til gjengjeld vil man forhåpentligvis oppnå sine mål gjennom et smart og sunt kosthold med matvaner man kan fortsette med i lang tid fremover.

1) Øk inntaket av grønnsaker
I stedet for å fokusere på alt du «bør kutte ut», så snu tankegangen og fokuser i stedet på alt du faktisk bør spise mer av. For eksempel vil det å øke inntaket av grønnsaker ha flere helsemessige fordeler – uavhengig om målet er å gå ned i vekt eller ei. Både ferske og fryste grønnsaker er næringsrike vitaminbomber som har et høyt innhold av vann og fiber. Dette er fordelsaktig når du ønsker å gå ned noen kilo fordi grønnsaker gir få kalorier på stort volum. I tillegg vil det å spise mer grønnsaker kunne gi mer fargerik tallerken og dermed bidra til at maten ser mer fristende ut.

2) Stå mer oppreist
Det høres kanskje simpelt ut, men det å stå i stedet for å sitte kan gjøre at du forbrenner mange kalorier ekstra. Å bli mer bevisst på å stå mer oppreist kan helt klart utgjøre store forskjeller i kaloriregnskapet over tid. Jobber du for eksempel på et kontor så jobb mer stående hvis du har mulighet. Har du en hev-og-senk-pult så bruk denne. Ta små pauser gjennom jobbdagen ved å gå rundt i lokalene når du snakker i telefonen. Tar du kollektivtransport så stå oppreist når det er snakk om korte distanser. Tren gjerne stående øvelser på treningssenteret når du har mulighet. I tillegg til å forbrenne noen flere kalorier så må du også aktivere mer av kjernemuskler og stabiliseringsmuskulatur i stående posisjon sammenlignet med når du sitter.

3) Spis mer protein
Proteiner er et livsnødvendig næringsstoff som vi ikke klarer oss uten. Dette næringsstoffet er helt nødvendig for å blant annet bygge og vedlikeholde muskelmasse. I tillegg bidrar proteiner til en mer langvarig og bedre metthetsfølelse, noe som kan være fordelsaktig når man ønsker å redusere energiinntaket. En annen fordel med proteiner er at kroppen din bruker mer energi og litt flere kalorier på å fordøye og metabolisere protein sammenlignet med karbohydrater og fett. 

4) Velg mindre størrelse
Det er ikke sikkert du tenker over det, men det visuelle har stor påvirkning på hvor store porsjoner og mengder du spiser. Med andre ord er det enklere å spise og drikke mer jo større tallerken og glass du bruker. Et enkelt tips er derfor å bruke tallerkener og glass i mindre