Nå som høsten er her, er det mange som reiser på toppturer, går lange turer i fjellet eller kanskje sitter lenge i bil eller på tog på vei til en weekend-ferie. Uansett om du skal på halvlang eller lang tur, så er det lurt å spise godt på forhånd og å ha med seg noe for å holde energinivået oppe. Turmat skal være mettende og sunt, og ikke minst smake godt! I tillegg skal maten gjerne være lett tilgjengelig og enkel å frakte med seg. 

1) Nøttemiks
Nøtter er sunn og næringsrik snacks som er perfekt til å fylle opp energilagrene. Ulike nøtter er en god kilde til blant annet protein, sunne fettsyrer og fiber. Prøv gjerne nøttemiks med litt tørket frukt for å få en ekstra boost når energilagrene begynner å gå tomme.

2) Pannekaker og vafler
Dette er klassisk turmat for mange, enten som mellommåltid, lunsj eller snacks. Både pannekaker og vafler holder seg godt i matboksen, og de smaker like godt kalde som varme. Bruk gjerne grovt mel og havregryn i røren, så får du mer næringsrike, mettende pannekaker og vafler. Pålegg kan for eksempel være magert kjøttpålegg eller syltetøy, eller så kan du stoppe innom butikken og kjøpe kesam eller cottage cheese som du bruker som topping.

3) Egg
Kokt egg og eggeretter er også noe som holder seg godt noen timer i matboksen. Denne matvaren er stappfull av vitaminer og mineraler, samt mettende protein av god kvalitet. Omelett eller eggerøre sammen med litt spekemat er ypperlig turmat som smaker ekstra godt i den norske naturen. Mange bruker også kokt egg som mellommåltid eller pålegg. 


4) Barer
Proteinbarer, nøttebarer, energibarer, måltidserstattere – det er ingen tvil om at det finnes mange ulike barer på markedet. Disse barene kan absolutt være et fint alternativ til et mellommåltid, mat på farten eller som en erstatning for sjokolade når du er på tur. Barene tar minimalt med plass og passer godt når du trenger påfyll av rask energi.

5) Pastasalat
Har du igjen pastarester fra gårsdagens middag er dette en perfekt ingrediens til å bruke i salater. Lag din egen tursalat med for eksempel fullkornspasta, kylling eller kokt skinke, litt ost og friske grønnsaker. Kokt quinoa eller belgfrukter er også smarte og sunne ingredienser når du vil ha en mettende og smakfull tursalat. Oppbevar salaten i en plastboks med lokk.

6) Frukt
Frukt er sunn og digg snacks som passer godt som både mellommåltid eller som en liten «dessert» når du er ute på tur. Du får i deg vitaminer og mineraler, samt en del vann. Å sørge for å holde væskebalansen i sjakk når du er ute på tur er viktig for å unngå at du blir dehydrert, noe som igjen kan føre til at du blir fortere slapp og sliten. For eksempel er bananer en populær treningsfrukt som passer like godt i tursekken som i treningsbagen. Ellers er både appelsiner og epler også praktiske frukter å ha med seg på tur.

7) Wraps
Både lomper og tradisjonelle wraps er enkel og smakfull turmat. Bruk gjerne middagsrester eller påleggsrester av kjøtt og fisk som base i wrapsene. Fyll opp med grønnsaker og pimp opp med avokado eller en smøreost som «smør». 

8) Sandwich
Brødskiver er populær turmat og det skal ikke mye til for å få de litt trauste skivene til å bli en fristende og sunn dobbeldekker. Sandwich med ost og skinke er en klassiker som også egner seg godt til grilling slik at du får et deilig, varmt ostesmørbrød.