Ukas muskel er en av kroppens sterkeste og største muskler. Vi snakker om Gluteus Maximus. Den store setemuskelen. Rumpa på norsk. Ræva på nordnorsk. Gluteus Maximus er svært viktig i alt fra det å holde seg oppreist, reise seg opp fra en stol og gå i trapper. I tillegg er en sterk Gluteus Maximus viktig for de fleste idretter, deriblant sprint, fotball, ishockey og ski.

Dette er snakk om en stor muskel som har flere ulike funksjoner i hofteleddet. Apropos stor muskel. Noen studier og EMG-målinger har sett at selv om dette er snakk om en stor muskel, så har den to deler som har ulike funksjoner. Den har en øvre del og en nedre del. Begge delene har sin hovedfunksjon i det å rette ut i hofteleddet (ekstensjon). De øvre fibrene til muskelen ligger logisk nok høyere og trives best ved abduksjon (drar beinet bort fra midtlinjen) og utadrotasjon. Mens de nedre fibrene av muskelen gjør adduksjon (drar foten inn mot midtlinjen. Her har du da samme muskel som både gjør abduksjon og adduksjon, men siden muskelen er på begge sidene av bevegelsesaksen grunnet de øvre og de nedre fibrene, så er det mulig.

Hele muskelen trives veldig godt i øvelser som hip thrust-varianter, markløft-varianter, step up´s og lignende øvelser hvor den trenger å rette ut hofta fra en allerede bøyd posisjon. Gjennom EMG-målinger av øvre del av Gluteus Maximus, har man sett at en blanding av ekstensjon (rette ut hofta), abduksjon (beinet bort fra midtlinjen) og utadrotasjon kan være fordelaktig.