Mat til barn er et viktig tema. Hvordan er det med hjemmelaget og butikkjøpt mat. Er det noen forskjeller?

Hva er det beste valget?

De siste årene har vi sett en økende trend på å lage sin egen mat av «rene og naturlige råvarer». Dette gjelder ikke bare for voksne, men mange vil også at de minste skal få hjemmelaget mat med tanken om at dette er «et sunnere alternativ». Nå hevder forskere fra Storbritannia at hjemmelaget barnemat ikke nødvendigvis er det beste valget. I en ny studie har forskergruppen analysert barnemat fra åtte ulike produsenter og hele 278 forskjellige middagsretter, inkludert økologisk barnemat. Flere av merkene som har blitt analysert selges i norske butikker.

Dette viser resultatene
Forskerne sammenlignet barnematen på glass med ulike babymatoppskrifter fra kokebøker som var å finne på bestselgerlisten til Amazon i tillegg til oppskrifter fra de mest lånte kokebøkene på bibliotekene. Til sammen skal forskerne ha undersøkt 408 ulike måltidsretter fra nesten 50 kokebøker. Forskerne så på forskjeller i næringsinnhold samt variasjon av grønnsaker og vurderte dette opp mot anbefalingene for barn i ulike aldre. Resultatene viste at den ferdiglagde barnematen bidrar med akkurat passe mengde kalorier i forhold til det som blir anbefalt. 50 prosent av den hjemmelagde barnematen inneholdt derimot mer kalorier enn det anbefalingene ligger på. Forskerne peker også på at den hjemmelagde maten har et høyere fettinnhold enn det som er anbefalt. I tillegg mener studien det er positivt at barnematen på glass har et mer variert bruk av forskjellige grønnsaker i hvert måltid.

Verdt å legge merke til
Selv om den britiske studien konkluderer med at de kommersielle produktene har et høyere innhold av grønnsaksvariasjon, så trenger ikke det nødvendigvis å være utelukkende positivt. Dette kan bidra til at det blir vanskeligere for barnet å skille mellom smaken til ulike grønnsaker. Dermed kan det også bli en utfordring å få den lille til å venne seg til den unike smaken hver enkelt grønnsak har fordi barnet er vant med å få servert en grønnsaksmos bestående av 5-6 forskjellige grønnsaker. I tillegg bør man merke seg at britisk mat generelt har et høyere innhold av fett sammenlignet med norsk kosthold. Derfor er ikke oppskriftene som er blitt analysert brukt i studien nødvendigvis sammenlignbare med hjemmelaget, norsk barnemat. Videre peker studien på at det å lage barnematen selv er et billigere alternativ og at hjemmelaget mat hadde et høyere innhold av protein.

Å lage barnematen selv
Det er flere fordeler ved å lage barnematen selv. Da har du selv oversikten på innholdet i maten, og du kan redusere eller helt unngå bruk av salt og tilsatt sukker. Ved å lage barnematen hjemme på ditt egen kjøkken kan du enkelt tilpasse porsjonsstørrelse, næringsinnhold og ingredienser etter ditt barns behov. Du kan også bestemme konsistensen på maten og om du ønsker puré eller grovere konsistens. Med hjemmelaget mat kan du bruke de samme ingrediensene for barnet som til resten av familien, og minstemann blir slik raskere vant til maten som serveres i hjemmet. Lager du maten selv er det også smart å lage flere porsjoner om gangen slik at du kan fryse ned maten til senere og dermed spare mye tid.

Kilde: http://adc.bmj.com/content/early/2016/06/22/archdischild-2015-310098.full