Slik velger du sunn mat på farten
Mange synes det kan være vanskelig å vite hva slags mellommåltider og snacks man kan spise i en travel hverdag. Det er ikke alltid at det er like lett å planlegge alle dagens måltider, og når sultfølelsen tar over den sunne fornuften er det fort gjort å velge hurtigmat, bakevarer og lignende som bidrar med mye energi, men lite næring. Derfor kan det være smart å gi deg selv noen enkle hverdagsregler slik at du er forberedt til de situasjonene der energinivået er på vei ned og du må ha noe raskt.

På biltur
Hvis du har en jobbdag hvor du kjører mye eller ofte blir sittende i kø på vei hjem fra jobb, kan det bli mange timer i bilen. Langs veien finnes det bensinstasjoner, gatekjøkken og kiosker som frister med tilbud på bolleposer og pølsekampanjer, men som oftest finnes det også andre alternativer av den mer sunnere varianten på disse stedene. Mange veikroer og bensinstasjoner tilbyr for eksempel ferdigsmurte wraps og brødmat. Gå for de groveste wrapsvariantene som inneholder proteinrikt pålegg og grønnsaker for å få mer av de sunne næringsstoffene samt en bedre metthetsfølelse og et mer stabilt blodsukker. Velg brødmat med pålegg som for eksempel skiver av kokt skinke, roastbiff, kylling, laks, egg og skiver av gulost. Brødmat som inneholder skiver av tomater, paprika, rødbeter, agurk eller andre grønnsaker trekker opp! Hvis du ikke er kjempesulten, men likevel trenger litt påfyll så gå for en liten nøttepose, porsjonsbegre med grøt,  yoghurt eller skyr. Velg heller ferdigsmurte knekkebrød fremfor kjeks og kaker, og vit at mange bensinstasjoner og kiosker kan også tilby ferdiglagde salater, små grønnsaksposer og fruktbegre. Ellers så vil en matpakke du har smurt selv ofte være et rimeligere og smartere alternativ. Da har du full oversikt på hva og hvor mye du får i deg, og husk også at rester fra gårsdagens middag kan brukes til lunsj dagen etter!

Hurtigmat
Hvis du bestiller mat fra en takeaway-restaurant eller tar en pølsemeny på bensinstasjonen så kan du også her ta noen valg som gjør middagen noe mer næringsrik. For eksempel så vil du spare mange kalorier på å droppe ekstratilbehør til pølse- eller hamburgermåltidet. En frukt eller en neve nøtter er et bedre «dessertalternativ» fremfor bolleposer, sjokolade og is. Vann, farris eller usukret mineralvann er å anbefale fremfor sukkerholdig brus, iste og lignende. Kokte og bakte poteter er et bedre valg enn pommes frites og fløtegratinerte poteter. Grillet eller kokt mat er et sunnere alternativ enn frityrstekte retter.

I butikken
Når du er i butikken har du mange gode og sunne valg å velge mellom, men også her kan det være utfordrende for mange å vite hva man skal velge. Du trenger noe kjapt og lettvint, og når blodsukkeret er på bånn og magen er sulten kan det fort ende opp i impulskjøp som ikke var helt etter planen. Hvis du på forhånd har en oversikt på hva du bør velge blant er det enklere å faktisk gjennomføre disse valgene. Da har du allerede fokuset ditt på maten du «bør» spise og ikke alt det andre du «ikke bør» velge. Et kjapt mellommåltid kan for eksempel være en påleggspakke med magert kjøttpålegg eller makrell i tomat sammen med lomper eller knekkebrød. Meieriprodukter som skyr, cottage cheese og kesam i porsjonsbegre er et annet alternativ. I meierihylla finner du også mange ulike varianter med havre- eller byggrøt i porsjonsbegre og proteinpudding som kan være et ok lite mellommåltid. En proteinbar eller en måltidserstatter har gjerne et bedre næringsinnhold en enn tradisjonell sjokolade hvis du trenger noe raskt før eller etter en treningsøkt. Frukt, grønt og en liten neve nøtter er også noe du alltid finner i dagligvarebutikkene.