GUNSHOW: Det beste armprogrammet jeg har testet på i hvertfall 10 år

GUNSHOW: Det beste armprogrammet jeg har testet på i hvertfall 10 år

Publisert: 11.03.2015 KL. 07:33
Av: Espen Arntzen

Kom igjen á... Jeg er jo mann. Å trene armene er en naturlig del av astyrketreningen. Jeg kjøper argumentene for at de fleste klarer seg fint med baseøvelser som press og drag, men en av årsakene til AT jeg trener er følelsen jeg får når økten er over. Ikke mye slår "da pump" som Arnold sa. Dette er en av de tøffeste programmene for armene jeg har forsøkt på lenge.

En av de tingene vi ofte jukser med i treningen er teknikken. Nettopp derfor er  det en av de tingene som dette porgrammet tar for seg. Ja, hun jenta i tightesen bruker kanskje like mye som deg, men who cares? (fgoruten egoet ditt da).

Her er progarmmet. Tempo beskrives med 4 tall eksempelvis 4030 og betyr 4 sekunder å senke (første tallet, ingen pause i bunn, 3 sekunder på å løfte og ingen pause på toppen)

Øvelse Serier Reps Tempo Pause
Bicepscurl med stang, rygg mot vegg 3 15 3020 60 sek
Scottcurl med Z stang 4 12-15 4030 60 sek
Supinert hantelcurl på skråbenk 3 8-12 3020 60 sek
         
Pushdown 4 15 4030 60 sek
Liggende press fra panen 6 10-15 4040 60 sek
Pushdown med tau 3 12-15 4030 60 sek
         
         

Som du merker er det både en lang såkalt Time Under Tension og kort hvile. Dette gir en voldsomt ubehagelig smerte, pump i musklene og metabolsk stress. For mange av oss har vi fokusert alt for mye på vekter og en periode som dette kan brukes til å lære seg teknikken feilfritt.

Ikke utfør det mer enn to ganger i uken om du trener andre muskler også. Om du bare fokuserer på armene tåler det opp til tre dager i uken.

Gjør det ordenltlig og forsøk å rette ut armene i morgen....

Har du lest disse?

Hva er VO2max?

Hva er VO2max?

Hva er VO2max?

Hva er VO2max?

Sosial angst og trening

Sosial angst og trening

Sosial angst og trening

Sosial angst og trening