Helsdirektoratet: Mange bør halvere saltinntaket

Helsdirektoratet: Mange bør halvere saltinntaket

Publisert: 31.03.2019 KL. 11:37
Av: Silje Bjørnstad

Få tips til deg selv og dine PT-kunder om hvordan man enkelt kan redusere saltinntaket.

Ifølge Helsedirektoratet anbefales det å spise maks 5 gram salt hver dag. Dette tilsvarer cirka én teskje. Tidligere undersøkelser har vist at mange nordmenn får i seg det dobbelte og nye tall viser at det fortsatt er mange som får i seg for mye salt. Tallene viser også at de fleste tror dette ikke gjelder dem selv. Ni av ti tror befolkningen spiser mer salt enn det anbefalte, mens bare fire av ti tror at de selv har et for høyt saltinntak.

Saltpartnerskapet
Det er ikke bare i Norge at saltinntaket er en utfordring. Nylig ble det arrangert “World Salt Awareness Week - World Action on Salt (WASH)” der det oppfordres til å ta tydeligere grep i alle land -  både fra myndighetene, matvarebransjen, frivillig sektor og fra befolkningen selv. Én viktig årsak til å være bevisst på saltinntaket er at det kan øke risikoen for høyt blodtrykk som igjen kan føre til hjerte- og karsykdom. For et par år tilbake ble Saltpartnerskapet etablert her i Norge. Dette er en felles dugnad mellom matvarebransjen, serveringsbransjen, forskningsmiljøer, bransje- og interesseorganisasjoner og helsemyndighetene for å redusere bruken av salt. Ifølge Helsedirektoratet ser man allerede en positiv utvikling fra dette samarbeidet. Mesteparten av saltet vi får i oss er allerede tilsatt maten vi kjøper i butikken eller får servert. Industribearbeidede matvarer bidrar med 70–80 prosent av saltet i kostholdet vårt. Derfor vil en reduksjon i saltinnholdet i maten vi kjøper eller får servert kunne gjøre en stor forskjell for befolkningens helse.


Tips til dine kunder
Det er særlig supper, saus, snacks, brød og kjøttprodukter som blir sett på som de matvarene med et høyt saltinnhold her i Norge. Som forbruker kan man være med på å påvirke produsentene. Du kan for eksempel unngå å kjøpe matvarer med mye salt eller matvarer som ikke har informasjon om saltinnhold. Se gjerne etter matvarer merket med Nøkkelhullet da disse inneholder mindre salt enn matvarer i samme kategori. Se etter saltinnholdet på matvaren, og velg det produktet med mindre salt. Vit også at behovet for saltsmak er en vanesak. Smak på maten før du eventuelt salter selv og hvis du gradvis reduserer saltinntaket vil du oppleve et mindre behov for saltsmak i måltidene dine. I stedet for salt kan du bruke krydderurter, hvitløk, løk, chili, sitron og lignende til å krydre opp maten.

 

Vi trenger salt
Ifølge Helsedirektoratet er det dokumentert sammenheng mellom inntak av salt, blodtrykk og risiko for hjerte-og karsykdommer. Helsemyndighetene understreker samtidig at at det er individuelle forskjeller i hvor mye salt vi får i oss, og årsaker til høyt blodtrykk og hjerte- og karsykdommer er mange og sammensatte, men at å begrense saltinntaket er ett av mange grep som kan redusere risikoen. På sine hjemmesider skriver de også at inntak av salt, saltede og saltkonserverte matvarer øker også risikoen for kreft i magesekken. Selv om gjennomsnittsnordmannen spiser i dag 10 gram salt daglig og helsemyndighetene generelt anbefaler å redusere saltmengden, så husk likevel at det vil være individuelle behov. Salt er viktig for å opprettholde væskebalansen i kroppen og svetting som følge av langvarig fysisk aktivitet og høy temperatur, samt diaré, kan føre til ekstra tap av natrium.

 

Kilder:

https://helsedirektoratet.no/folkehelse/kosthold-og-ernering/salt-og-saltpartnerskapet

https://helsedirektoratet.no/nyheter/oppfordrer-folk-til-a-halvere-saltinntaket