Mye eller ofte: fordeler og ulemper

Mye eller ofte: fordeler og ulemper

Publisert: 17.09.2017 KL. 06:54
Av: Espen Arntzen

Det virker som om at så lenge volum er likt sså er det fordelaktig å trene oftere. Her er noen fordeler og ulemper.

Tidsbegrensning

Som en voksen mann, eller bare en gutt som ikke har vært å flink å ta hensyn til det som KAN gå galt er det i dag en utfordring som er avgjørende for valg av treningsmetode. Ved et program der hver muskel trenes oftere så kan det medføre en brist på mulighetn til oppvarming for hver kroppsdel fordi det helt enkelt ikke er tid nok.

Mange opplever at man behøver flere serier for å komme skikkelig i gang og ikke få vondt ved tung styrketrening. Ved å bare ha noen få serier av visse øvelser kan oppvarmingen være veldig tidskrevende. Det er ikke sjelden at man behøver 3-5 serier av suksessivt økende vekt før første øvelse pr kroppsdel og dersom dette skal gjøres 3-6 ganger i uken kan det koste mye tid. Derfor er det erfaring at mange voksne trenger litt færre økter og heller mer forkus på oppvarming. Merk at dette ikke er bedre for resultatene men det kan bidra til å redusere ubehag.

Litt for lite pr gang

En annen utfordring er at flere mener det blir for lite trening for hver kroppsdel. Mange føler at de trenger flere serier når de føste trener og det begrenser seg når du har mange kroppsdeler å trene hver gang.

Veldig tøffe økter

Om du noengang har trent et helkroppsprogram vet du at dette er veldig tøft.  Noen øvelser krever mer enn andre og øktene kan bli veldig lange og tøffe om du ikke trener mindre, oftere, men da støter du på problemet om...

Høy frekvens

Om du skal matche volum (settxrepsxvekt) for hver økt og du bare har få øvelser pr økt må du trene ofte. Dette kan medføre problemer for mange da de ikke har mer tid tilgjengelig.

Det er fordeler og ulemper med både høy og lav frekvens og treningen må tilpasses individets ønsker og muligheter. Det er like stor om ikke mer resultater ved økt frekvens, men alt kommer med en pris.