6 min

PT i små grupper - kan det være noe for Deg

Gjør som tusenvis av andre. Lytt på vår podcast du også.

 

Som personlig trener kan det være greit å ha flere bein å stå på da det ikke akkurat er en 9-4-jobb. Hos noen senter vil det være restriksjoner på hva du får lov å bedrive ved siden av PT-timene. Da må du være kreativ innenfor de rammene du har som betyr at du for eksempel kan kjøre kurs, foredrag, workshops, gruppetreninger, jobbe i resepsjon i tillegg, duo-timer eller personlig trening i små grupper i tillegg til de tradisjonelle PT-timene 1-til-1. Om du jobber for deg selv uten restriksjoner har du jo langt flere muligheter hva gjelder tjenester du kan tilby som regel. I denne artikkelen skal vi se på PT-grupper.

Hvilke fordeler og ulemper har det for deg, og hvilke fordeler og ulemper har det for kundene?

Jeg mener at personlig trening skal være VIP. Det beste produktet og tjenesten du har å tilby uansett om du jobber på Sats Elixia eller om du driver for deg selv. PT-timer i små grupper bør ikke være noe dårligere, men på samme viset som tradisjonelle PT-timer bør timen være skreddersydd etter hver enkelt persons behov, utfordringer og mål. Den eneste forskjellen er at flere trener samtidig.

Fordelen for deg er at du tjener mer per time (bør gjøre) selv om timen i seg selv krever mer planlegging. Hver enkelt person bør få en plan for timen hva de skal igjennom og du som PT følger med alle sammen og kommer med tilbakemeldinger i en prioritert rekkefølge. Hvis du f.eks ser kunden Anna burde rotere fotbladene et par grader lenger ut samtidig som du ser at Berits rumenske markløft ikke ligner på den øvelsen i det hele tatt bør du sannsynligvis prioritere Berit først og ta tak i Annas fotblader litt senere. Du får også mer tid til andre ting som da enten jobb eller mer fri alt etter hva du ønsker.

Ulempen kan være at det er stressende dersom flere kunder gjør ting helt feil samtidig og at du må være mer på (om det kan kalles en ulempe). Det krever også at en har tilgang til litt forskjellige apparater som ikke er opptatt av andre kunder. Det er jo litt kjedelig om kundene ikke rekker å gjøre en dritt på timen fordi nesten alle apparatene er i bruk.

Fordelene for kunden er at de betaler mindre per time, de får trene sammen med andre og noen vil kanskje føle at det kjennes mer behagelig ut å bli fulgt med, men at ikke alt fokuset er på dem. Noen vil sannsynligvis også føle det er tryggere å trene sammen med andre. En mulig ulempe kan være dersom noen ikke har treningserfaring, sliter med riktig teknikk og trenger mye og veldig tett oppfølging. Da er trolig 1-til-1-timer et bedre alternativ for dem. Om du ser at du har en slik kunde kan du ta det på tomannshånd at det sannsynligvis er best å ta noen timer kun med deg først til en rimeligere penge enn du egentlig pleier å ta for å hjelpe han/hun litt i gang og deretter gå over til PT i gruppe. En kan jo evt ha ekstra timer med den personen i mellom timene i gruppe også så det ikke blir ekkelt for kunden å komme tilbake etter x antall uker.

Hvordan bør du prise deg her?

Det kommer selvfølgelig litt an på hva det er du tilbyr, hvor lenge timen varer, hvor mange timer de har totalt og hvilke ekstra-tjenester du evt. gir med. Jeg kan gi deg et eksempel på hvordan jeg ville satt opp prisene på PT i gruppe ut i fra prisene på vanlige timer. Alle mine timer er 60 minutter, men dersom jeg hadde kjørt timer i gruppe ville jeg kanskje kjørt 1 time og et kvarter f.eks for å gi noe ekstra og for å ha litt bedre tid enn vanlig.

Vanlige priser:
1 time: 749,-
10 timer: 699,- per time
25 timer: 649,- per time
50 timer: 599,- per time
80 timer: 549,- per time

PT-timer i gruppe hvis 3 deltakere:
1 time: 500,- per time per pers
10 timer: 450,- per time per pers
25 timer: 400,- per time per pers
50 timer: 350,- per time
80 timer: 300,- per time

PT-timer i gruppe hvis 4 deltakere:
1 time: 450,- per time per pers
10 timer: 400,- per time per pers
25 timer: 350,- per time per pers
50 timer: 300,- per time
80 timer: 250,- per time

Hvordan bør du markedsføre et slikt tilbud?

Jeg tror det beste vil være å starte med å lage et tema for timen og søke etter 3-5 mennesker som ønsker å jobbe mot det målet temaet representerer en gitt periode. For eksempel kan man kalle timen Glute Squad eller Styrketrening for Jenter og dermed appellere til en viss målgruppe som gjerne ønsker å fokusere på å trene mage, rumpe og lår.

Eventuelt kan du kalle timen Baseløft For Viderekomne og appellere til den gruppen som er nysgjerrige på baseløftene som de har prøvd, men kanskje føler er litt vanskelige. Det er mange muligheter og det kommer bare an på hvem du ønsker å jobbe med. I tillegg vil jeg påpeke at det er lurt å gi så god service, oppfølging og ekstra som overhodet mulig. Fornøyde kunder skryter mer til andre og fortsetter kanskje lengre.

Oppsummering:

-    PT-timer i gruppe kan gjøre at du tjener mer
-    Billigere timer kan gjøre at det er lettere for mange å bli kunde
-    Mange fordeler for kunden og lite ulemper
-    Kan være stressende, men det er god trening for deg
-    Pris deg etter tiden du bruker og ut i fra din vanlige priser
-    Å ha et tema for timen kan hjelpe på markedsføringen
-    Gi mye ekstra. Det fortjener kundene dine

 

 

Publisert: 31.01.2018 KL. 05:26
Kategori: Tips og Kuriosa

Har du lest disse?

Hold deg oppdatert på nyheter

Vi sender ut nyhetsbrev regelmessig med gode tilbud, fagartikler, tips, oppstartsdatoer og annen informasjon om våre studier.

* Ved å gi oss dine kontaktopplysninger samtykker du til at vi kan kommunisere med deg via e-post og samtidig samtykker du til vår personvernpolicy.