Slik bør du trene som idrettsutøver eller om du er mosjonist som vil bli bedre i idrett

Publisert: 01.03.2018 KL. 01:49
Av: Steinar Ekren

I denne artikkelen har jeg fått med meg en av de dyktigste trenerne jeg kjenner som har en veldig stor teoretisk kunnskap samt mange år med praktisk erfaring. Hun heter Melina Magulas. Anbefaler at du følger disse henne i sosiale media da hun legger ut mye bra her som er verdt å få med seg om du er en hobbymosjonist eller at du vil bli bedre i din idrett.

 

Hun har en stor pasjon for kraft og bevegelse! Idrettsfysiolog og Performance Coach ved Magnat Center i Oslo. Mastergrad i Idrettsfysiologi- og biomekanikk fra Norges Idrettshøgskole. Foreleser ved Akademiet for Personlig Trening, HSN og Bårdar Akademiet, samt gjesteforeleser og foredragsholder innen helse- og prestasjonsrelaterte temaer. Tidligere danser som på grunn av skader snudde om og ble aktiv langrennsløper i LYN SKI.

 

Hvilke idrettsutøvere trener du og hva er dine topp 2-øvelser for den gruppen?

”Jeg er idrettsfysiolog i tillegg til Performance Coach, så mye av min jobb går ut på å gjennomføre regelmessige tester på utøverne våre som har avtale med Magnat Center og eksterne utøvere. Vi er stort sett flere som er i team rundt én utøver og med for eksempel tennisspiller Casper Ruud og bokser Cecilia Brækhus tar jeg meg av fysiologisk testing og bevegelighetstrening, mens Marcel Da Cruz er hovedtrener i disse teamene for eksempel. Jeg følger også opp mange unge, lovende juniorer fra ulike idretter på testing og treningsplanlegging, og dette er stort sett innen utholdenhetsidrett -som kan være mye fra fotball til friidrett til langrenn.
 

Det er vanskelig å si noen topp 2-øvelser innen for dette for spekteret av idrettsutøvere og pre-profesjonelle er så bredt, men jeg anbefaler å bruke fysiologisk testing med jevne mellomrom fordi dette er helt objektive tester som gir svar på hvor god fysisk form de egentlig er i og hvor de enklest kan hente ut mer. Når det gjelder styrketrening- eller bevegelighetstrening kommer det veldig an på utøveren og der ligger det en såkalt arbeidskravsanalyse til grunn for valg av øvelser og belastning, men det å bli generelt sterkere ved bruk av klassikere from knebøy-varianter og markløft osv. er sjelden en ulempe. Noen utøver trenger ekstrem mobilitet i enkelte ledd i forhold til idretten sin. Serve-armen til Ruud har jeg for eksempel jobbet jevnt og tutt med siden han var 14 år og den er bra nå, og så skal det jobbes litt mer med hofter.”

 

Hva synes du idrettsutøvere bør vektlegge mer i treningen sin enn det de kanskje gjør per dags dato?

”Stort og generelt spørsmål her, men for de som har tett konkurranseplan gjennom hele året bør bli bedre på tørre å ta konkurransefri noen uker og «booste» det fysiske grunnlaget sitt med trening. For selv om man forsøker å trene under turneringer og slikt vil det sakte men sikkert komme en liten de-treningsffekt. Ingen er i toppform hele året, og for denne type utøver passer det kanskje å bølge- eller blokkperiodisere treningen. Periodisering generelt kan nok mange bli flinkere på, men det finnes ikke noe fasitsvar på hvilke modell man skal bruke og det er her «the art of coaching» kommer inn. Noen utøvere er veldig opptatte av detaljer, som er viktig og bra, men det kan være lett å glemme hva som er de mest begrensende og viktigste faktorene for at de skal bli bedre i idretten. Dette gjelder forresten også mosjonister: Det gjelder å se» elefanten» i rommet.”

 

Er det noen øvelser du bruker som utøvere fra mange forskjellige idretter kan dra nytte av? I så fall, hvilke(n)?

”Ja! De aller fleste vil ha god nytte av å trene en variant av bulgarsk utfall og når den mer eksplosive perioden kommer: step-up’s og hang-cleans (frivending) fordi mye av kraftoverføringen i ulike idretter skjer nettopp gjennom hoftene.”

 

Jeg håper du lærte like mye som jeg gjorde og fikk noen nyttige verktøy du kan bruke i din egen trening som idrettsutøver eller hobbymosjonist.