1 min

Ukens forskning: Tilfeller der kunder og pasienter bør være kritiske

I disse tilfellene bør du som kunde eller pasient være ekstra kritisk
Gjør som tusenvis av andre. Lytt på vår podcast du også.

Kunder bør være kritiske til terapeuter som utøver arbeid innen helse der:

1. Personen er uvitende eller fiendtlig innstilt til vitenskap
2. Personen Ikke kan fortelle deg en rimelig begrunnelse for hans/hennes metoder i behandling/trening
3. Personen bruker salgsfremmende strategier med hentydninger til åndelige krefter og vitale energier eller andre vage påstander.
4. Personen hevder å ha en unik hemmelig oppskrift på nøkkelen til problemene
5. Personen appelerer til gammel og logisk visdom
6. Personer som ikke svarer på kritikk og kun går til motangrep og/eller ikke kan forsvare praktikken med evidens.
7. Personen kun har grader fra uakrediterte institusjoner.
8. Personen selger egne påfunn i egne kontorer og understreker viktigheten av hyppige gjensyn for best effekt.
9. Personen lover resultater langt utover de som tilbys av vanlige terapeuter og at det hevdes å ikke finnes bivirkninger. 

Blir du behandlet av en terapeut der flere av disse punktene stemmer er sannsynligheten for at vedkommende er en "kvakksalver", relativt stor. Om noe høres for godt til å være sant , er det sannsynligvis det.
 

Referanse:
1) Acad Med. 2001 Mar;76(3):230-7. Alternative medicine and common errors of reasoning. Beyerstein BL.

Publisert: 01.06.2014 KL. 11:58
Kategori: Afpt

Har du lest disse?

Ikke akkurat noen stor overraskelse
– Hjerterytmeforstyrrelser kan komme av mange forskjellige sykdommer. Det som skjer er at de elektriske impulsene som få...
Se dette viktige innslaget fra TV2. Ikke alle skal ned i vekt

Hold deg oppdatert på nyheter

Vi sender ut nyhetsbrev regelmessig med gode tilbud, fagartikler, tips, oppstartsdatoer og annen informasjon om våre studier.

* Ved å gi oss dine kontaktopplysninger samtykker du til at vi kan kommunisere med deg via e-post og samtidig samtykker du til vår personvernpolicy.