Dette er det sunneste kjøttet du kan spise

Gjør som tusenvis av andre. Lytt på vår podcast du også.

Dette er det sunneste kjøttet du kan spise

Høsten 2015 ble det flere store oppslag i mediene etter at Verdens helseorganisasjon (WHO) la frem en rapport med funn om at pølser, hamburgere og bacon er kreftfremkallende, mens rødt kjøtt betegnes som «sannsynligvis kreftfremkallende».

- Risikoen for å utvikle tykktarmskreft øker i takt med mengden kjøttprodukter og rødt kjøtt som konsumeres, opplyste Kurt Straif ved International Agency for Research on Cancer (IARC).

Norske helsemyndigheter anbefaler nordmenn å begrense inntaket av rødt kjøtt og bearbeidet rødt kjøtt til 500 gram i uken. Med andre ord så trenger du ikke å droppe kjøttet, men det kan jo være greit å vite hva som er det mest næringsrike kjøttvalget.

Ulike typer kjøtt
Både rødt og hvitt kjøtt inneholder flere viktige næringsstoffer som kroppen trenger, blant annet fullverdig protein, jern, sink og en rekke B-vitaminer. Med hvitt kjøtt menes kjøtt fra fjærkre som kalkun og kylling, mens rødt kjøtt er kjøtt fra storfe, sau, geit og svin. Selv om svinekjøtt får en hvit farge når det varmebehandles så er dette kjøttet altså kategorisert som rødt kjøtt. Viltkjøtt, for eksempel kjøtt fra rein og elg, er vanligvis magrere enn kjøtt fra husdyr. Dette kjøttet inneholder også en større andel umettede fettsyrer og mindre mettet fett. Viltkjøtt kategoriseres ikke som rødt kjøtt. Grunnen til dette er at det finnes lite forskning på helseeffektene av å spise viltkjøtt, mens man har mer forskning som viser at høyt inntak av rødt kjøtt som svin, storfe og sau har sammenheng med utvikling av enkelte krefttyper. Begrepet bearbeidet kjøtt og bearbeidede kjøttprodukter er kjøtt som er saltet, røkt eller behandlet på en annen måte for å forlenge holdbarheten. Dette er for eksempel bacon, salami, pølser og andre farseprodukter og det kan være store ernæringsmessige forskjeller både rene kjøttprodukter og bearbeidet kjøtt.

Mer bearbeidet = mer fett og mindre av protein, vitaminer og mineraler
En av de viktigste grunnene til at du bør gå for rene kjøttprodukter fremfor bearbeidede produkter er at dette har en høyere andel av protein, mindre fett og inneholder mer vitaminer og mineraler. Generelt heter det at jo mindre bearbeidet kjøttmaten er, desto mer vitaminer, mineraler og proteiner inneholder den. Rent kjøtt og rene kjøttstykker har derfor et høyere innhold av de gode makro- og mikronæringsstoffene sammenlignet med bearbeidede kjøttprodukter. Omvendt gjelder for innholdet av fett der man som regel ser at jo mer bearbeidet en matvare er, desto mer fett inneholder den. Mer fett betyr gjerne også flere kalorier, noe som kan være greit å merke seg hvis man er opptatt av vekten og/eller skal gi kostråd i forbindelse med vektnedgang til andre. Bearbeidet mat inneholder også ofte en del salt samt tilsetningsstoffer som påvirker smak, utseende og konsistens.

Rent kjøtt ER sunt!
Magert kjøtt fra storfe, svin, kylling, kalkun, lam og vilt er alle sunt kjøtt du kan velge med god samvittighet. Opplysningskontoret for egg og kjøtt opplyser på sine nettsider at fett fra lam og storfe er mindre gunstig enn fett fra svin, men at dette har ubetydelig betydning når fettandelen er såpass lav. Den enkleste regelen for å velge sunt og magert kjøtt, er å velge rent kjøtt uten synlig fett, ifølge Opplysningskontoret, altså rene kjøttstykker som ikke er bearbeidet. Et annet viktig nøkkelord for et sunt kjøttinntak er selvfølgelig mengde. Som tidligere nevnt anbefaler Helsedirektoratet at man begrenser inntaket av rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt til 500 gram i uken. Husk at denne mengden gjelder ferdig tilberedt kjøtt, og tilsvarer 700-750 gram råvare. For hvitt kjøtt som kylling og kalkun, gjelder ikke denne begrensningen.

Publisert: 21.04.2016 KL. 10:31
Av:
Silje Bjørnstad
Kategori: Siste Artikkel

Har du lest disse?

I henhold til undersøkelser gjort er det bare mellom 3 og 8 prosent av vestlig europeisk befolkning som er laktoseintole...
Hvor du holder hantelen påvirker hvor tung øvelsen er.
Er det en sammenheng mellom størrelse på leggene og livsstilssykdommer.

Hold deg oppdatert på nyheter

Vi sender ut nyhetsbrev regelmessig med gode tilbud, fagartikler, tips, oppstartsdatoer og annen informasjon om våre studier.

* Ved å gi oss dine kontaktopplysninger samtykker du til at vi kan kommunisere med deg via e-post og samtidig samtykker du til vår personvernpolicy.