Hvordan lykkes som Personlig Trener?

Hvordan lykkes som Personlig Trener?

Publisert: 27.02.2019 KL. 11:43
Av: Steinar Ekren

Jeg vil si at det er 3 måter å definere at du har lykkes som personlig trener; økonomisk, faglig og subjektivt. Det ene verken ekskluderer eller inkluderer ikke nødvendigvis den andre. Du må etterstrebe de definisjonene som er viktige for deg. Det er tross alt du som skal gå den lange veien mot suksess. Uansett hvilken retning du velger må du være forberedt på mye hard jobbing, lange dager og innsmøring med tålmodighet.

 

Økonomisk

Du kan tjene omtrent så mye du vil som personlig trener også, men du må være villig til å legge ned de timene som skal til for å bygge seg opp en kundebase og vedlikeholde den. Hva du syns er å lykkes økonomisk som personlig trener er opp til deg. Om det er å leve av det du anser som drømmejobben eller å tjene flere millioner i året er opp til deg. Førstnevnte er jo også litt enklere enn sistnevnte. Likevel tror jeg det er mange som utdanner seg som personlig trener som finner ut at det ikke er den letteste jobben å leve av. Særlig om man ikke har nok kunnskap om markedsføring og salg. Det vil ta lang tid om du tror alle kundene stikker innom og kjøper timer av deg. Du må snakke til dem, vise at du er verdt investeringen og overbevise dem om at du er riktig PT for dem når de er klar for personlig trening.

 

Hvordan kan du tjene nok penger som personlig trener? PT-timer, PT-timer i par, PT-timer i grupper, gruppetimer, artikkelskriving, nettbasert trening, ferdige treningsprogram, kostholdsveiledning, workshops, foredrag med mer. Noen velger kanskje å ha 2 jobber for å få hjulene til å gå rundt eller for å holde hverdagen interessant. I en startfase kan det jo være gunstig å ha en fast jobb med faste arbeidstider og lønn i tillegg slik at du kan bygge deg gradvis opp som personlig trener over tid. Å satse fullt på kun PT-virksomheten kan høres spennende ut, men det innebærer jo kanskje at du går mange timer uten å få betalt for det du gjør. Synlighet på sosiale media og i lokalsamfunnet samt en god jobb over tid vil føre deg til mål. Det krever tålmodighet å lykkes uansett hva din definisjon på det er.

 

Faglig

Vi begynner å få mange dyktige PT-er i Norge syns jeg. At det begynner å bli en del folk som jobber med det ser ut til å være en motivator til å lese seg opp og videreutdanne seg. Er du en faglig sterk PT som hele tiden ønsker å bli bedre vil jeg si du har lykkes på ett vis. Det vil alltid være mye vi ikke kan, og ikke har lest enda. Sett deg godt inn i faglitteraturen, drøft med dyktige kolleger og skift mening i møte med bedre evidens. Sistnevnte er svært vanskelig i starten, men det blir lettere etter hvert. Å skifte mening etter at du har tatt feil er en god kvalitet.

 

For å bli en autoritet innen trening og kosthold kreves det vanligvis noen år med mye jobbing, mye god informasjon til følgerne dine på sosiale media, nettverksbygging med andre dyktige kolleger og tålmodighet. Det kan også være lurt å spesialisere seg på ett eller få emner slik at du kan gjøre et dypdykk her og markedsføre deg som en ekspert på området. Mye god informasjon og synlighet vil over tid tiltrekke både lekmenn og kolleger i bransjen. Spør om du får komme med gjesteartikler eller Facebook-poster hos andre i bytte mot det samme tilbake for eksempel. Bygg nettverk ved å delta på conventions, fagsamlinger og andre samlinger for dyktige trenere.

 

Subjektivt

Det subjektive er jo kanskje også det viktigste. Føler du at å hjelpe mange mennesker med å få en bedre helse er å lykkes? Det er absolutt et godt parameter for suksess. Er du lykkelig og fornøyd med det du gjør? Gratulerer, jeg vil si at du har lykkes.

 

Oppsummering

Å lykkes kommer helt an på din definisjon av lykke. Er du en faglig sterk trener som kan leve eller gjøre det godt på personlig trening og det samtidig gjør deg lykkelig – eller i det minste glad – vil jeg si du har lykkes, eller er på god vei i verste fall.

Har du lest disse?

Trenger godt voksne lenger restitusjonstid enn yngre?

Trenger godt voksne lenger restitusjonstid enn yngre?

Trenger godt voksne lenger restitusjonstid enn yngre?

Trenger godt voksne lenger restitusjonstid enn yngre?

Kan aktiviseringsøvelser av rumpa forbedre prestasjonen?

Kan aktiviseringsøvelser av rumpa forbedre prestasjonen?

Kan aktiviseringsøvelser av rumpa forbedre prestasjonen?

Kan aktiviseringsøvelser av rumpa forbedre prestasjonen?