Hvorfor bør man være medlem på treningssenter

Hvorfor bør man være medlem på treningssenter

Publisert: 06.03.2019 KL. 05:10
Av: Fredrik Tonstad Vårvik

Det å trene på treningssenter er i vinden som aldri før, og denne gang skal vi se på hva det kan føre til, hvorfor vi bruker det, og tips til å starte.

I en studie utført i USA ble 204 personer som var medlemmer sammenlignet med 201 personer som ikke var medlemmer av et treningssenter (1). Blodtrykk, hvilepuls, BMI og omkrets rundt livet ble målt, og i tillegg ble kardiovaskulær fitness estimert ut i fra de øvrige målene. Det viste seg at medlemmer var mer aktive, hvor 80-90 % av medlemmene, og kun 30-36 % av ikke-medlemmene oppnådde anbefalte retningslinjer for aktivitet for både kondisjon- og styrketrening. Retningslinjene var på minst 150 minutter med fysisk aktivitet ved moderat intensitet, eller 75 minutter med høy intensitet, i tillegg til 2 økter med styrketrening – hver uke. Desto lenger en hadde vært medlem til høyere var aktivitetsnivået, fra over 6 år > 2-6 år > under 2 år medlemsskap. Når en så på aktivitet utenfor treningssenteret, som ble estimert ut i fra spørreskjema, var det ingen forskjell mellom medlemmer og ikke-medlemmer. Det var ikke signifikante forskjeller i BMI, blodtrykk og midjeomkrets, men hvilepuls og oddsen for å være overvektig var lavere og kardiovaskulær fitness var høyere hos medlemmene. Fjernet en de som hadde vært medlem under 1 år så en mer robuste resultater, hvor det også var en positiv forskjell i livvidde. En annen undersøkelse støtter også dette, hvor de fant at medlemmer av et treningssenter hadde bedre livsstil og tok mer ansvar for egen helse (3). Selv om en ikke nødvendigvis er nødt til å være medlem av et treningssenter for å være i nok aktivitet, er det et godt tilbud.

Noe de fleste vet er at i januar er treningssentrene stappfulle av folk. Etter hvert som ukene går faller flere og flere i fra, sakte men sikkert – hvert eneste år. Nylig kom det ut en norsk studie utført i Trondheim som tok for seg hva som kjennetegner personer som er medlemmer over lenge tid, som jo er et stort mål å oppnå.

Den norske studien tok for seg intervjuer av 21 voksne personer, 11 kvinner og 10 menn, som hadde vært medlem sammenhengende i fra 2-20 år, hvor flest hadde vært medlemmer i 2-5 år (2). De fleste hadde enten tatt fag eller en hel grad på høgskole/universitet og var i jobb. Intervjuet inneholdt åpne spørsmål, hvor hovedspørsmålene var:
1) Kan du fortelle om erfaringene dine med å være medlem av et treningssenter, og hva bidrar til at du bruker det?
2) Hva vil du oppnå med det å være medlem?

 Vanlige svar var:
1) Lett tilgjengelig, trygt og komfortabelt å bruke i all slags vær. En person var trygdet og synes fremdeles det var billig å være medlem, fordi treningen betydde så mye. I tillegg ble det flere ganger nevnt at det var et sosialt sted hvor en kunne treffe venner, kollegaer og familie. Kaffehjørnet ble satt pris på. Variasjon i treningstimene og mange muligheter for egentrening ble sett på som viktig, og flere synes det var enklere å presse seg litt ekstra i oppsatte timer fremfor egentrening. Treningstime kunne også gi et ‘boost’ og en entusiasme. I tillegg var det ekstra gøy å være en gruppe sammen, siden noen synes egentrening kunne være kjedelig. De som trente mest for seg selv tok frem fleksibilitet og at en kunne trene på det en prioriterte selv i sitt eget tempo som positivt. Det å bruke personlige trenere ble sett på som hjelpsomt, lærerikt og førte til effektive treningsøkter. 

2) Forbedre helsen- mer energi, bedre humør og søvn, mindre stress, føle seg bedre og se bedre ut. Noen av personene hadde helseproblemer og sa at det var en nødvendighet å bruke treningssenter for deres daglige funksjon.

Noen tips for å starte:

  • Sørg for at det er enkelt å komme seg til treningssenteret, og at de kan tilby hva du er ute etter av trening og gruppetimer.
  • Gå på det som er mest lystbetont.
  • Slå følge med en venn, kollega eller familiemedlem, og lag gjerne faste treningsavtaler.
  • Prøv å gjør det om til en vane – klarer en det kan en fort bli en som er medlem over tid og oppnår positive helseeffekter.

Skrevet av Fredrik Tonstad Vårvik som er utdannet treningsfysiolog og driver Styrkefysiologen.no.

1.         Schroeder EC, Welk GJ, Franke WD, Lee D. Associations of Health Club Membership with Physical Activity and Cardiovascular Health. PLoS ONE [Internet]. 2017 Jan 20 [cited 2019 Feb 27];12(1). Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5249148/

2.         Riseth L, Nøst TH, Nilsen TIL, Steinsbekk A. Long-term members’ use of fitness centers: a qualitative study. BMC Sports Sci Med Rehabil. 2019 Feb 21;11(1):2.

3.         Ready AE, Naimark BJ, Tate R, Boreskie SL. Fitness centre membership is related to healthy behaviours. J Sports Med Phys Fitness. 2005 Jun;45(2):199–207.

Har du lest disse?

Trenger godt voksne lenger restitusjonstid enn yngre?

Trenger godt voksne lenger restitusjonstid enn yngre?

Trenger godt voksne lenger restitusjonstid enn yngre?

Trenger godt voksne lenger restitusjonstid enn yngre?

Kan aktiviseringsøvelser av rumpa forbedre prestasjonen?

Kan aktiviseringsøvelser av rumpa forbedre prestasjonen?

Kan aktiviseringsøvelser av rumpa forbedre prestasjonen?

Kan aktiviseringsøvelser av rumpa forbedre prestasjonen?