Løping reduserer risikoen for tidlig død

Løping reduserer risikoen for tidlig død

Publisert: 10.03.2020 KL. 01:24
Av: Silje Bjørnstad

Denne forskningen er gode nyheter til de som løper jevnlig.

En metastudie med 14 studier, og totalt 232 249 deltakere som har blitt fulgt i 5,5 til 35 år, har sett nærmere på hva slags helseeffekter man får av å løpe. 

 

50 minutter i uken
Ifølge forskere fra Victoria University i Australia viser resultatene at de som løper har 27 prosent lavere risiko for tidlig død enn de som ikke løper i det hele tatt. Dette gjaldt for løpere generelt uansett nivå. Man så at 50 minutter med løping i uken er nok for å få redusert risiko for tidlig død, enten om dette var gjort på én løpetur eller fordelt på flere økter. Ifølge studien så man ikke noen vesentlig fordel ved å løpe mer. I tillegg til redusert risiko for tidlig før så man at løpere hadde 30 prosent lavere risiko for å dø av hjerte- og karsykdommer og 23 prosent lavere risiko for å dø av kreft. En av forskerne mener dette er gode nyheter for de som ikke har mye tid til å trene, men samtidig understrekes det at man heller ikke skal ta motivasjonen vekk fra de som liker å løpe lenge og ofte. Konklusjonen er uansett at det å få flere til å løpe, uavhengig av varighet, sannsynligvis vil føre til betydelige forbedringer i befolkningens helse og levetid. Studien er publisert i British Journal of Sports Medicine.

Flere fordeler
Det er godt dokumentert at regelmessig fysisk aktivitet gir mange positive helseeffekter, både fysisk og mentalt. Jevnlig mosjon vil blant annet bidra til å redusere risikoen for å utvikle hjerte- og karsykdom og en rekke livsstilssykdommer. I tillegg er det mange som opplever å få økt overskudd, et mer stabilt energinivå og bedre humør. Løping er en treningsform som trener kondisjon og/eller utholdenhet. I tillegg til de tidligere nevnte positive effektene, så er det også mange andre fordeler med løping. Dette er aktivitet som kan gjøres hvor som helst og når som helst. Det krever minimalt med forberedelse og utstyr, samt at du ikke må forholde deg til noen andre eller åpningstider på et treningssenter. Å løpe er med på å styrke skjelettet og hjertet ditt samt at det senker blodtrykket og bedrer kolesterolnivået i blodet. Løping er også en meget god aktivitet for å øke forbrenningen og forbrenne flere kalorier, noe som igjen er effektivt for å gå ned i vekt eller vedlikeholde kroppsvekten.


 

Individuelle forskjeller
Har du PT-kunder som er ønsker å komme i gang med løping eller som ønsker å bedre løpeformen, er det viktig å vite hva slags utgangspunkt og nivå personen befinner seg på. Vit at mange kvier seg for å komme i gang med jogging og løping. Noen synes det er svært ubehagelig å oppleve at pulsen øker og at pusten går raskere. For mange PT-kunder er det derfor viktigere å legge til rette for en god løpsopplevelse fremfor å pushe vedkommende til å gi alt han eller hun har på de første øktene. Fokuser på at løpingen skal være gjennomførbar og gi mestringsfølelse - da er det større sjanse for at vedkommende klarer å ha kontinuitet og motivasjon til å fortsette. 

 

Du kan bli Endurance Trainer
I tråd med at det kommersielle markedet etterspør både bredere og mer spesifikk kompetanse innen utholdenhetsaktiviteter som løping, langrenn, sykling, triatlon, OCR og CrossFit, tilbyr AFPT studiet Endurance Trainer. Her får du den spesialiseringen du trenger for å lede disse PT-kundene til suksessfulle resultater. Kurset passer for deg som har fullført en PT-utdanning, er fysioterapeut, manuellterapeut, kiropraktor eller annen type helsepersonell som jobber eller ønsker å jobbe med fysisk trening i praksis. Det er også for deg som er naprapat, osteopat, deg som jobber som idrettstrener, men søker mer kompetanse innen prestasjonstrening og spesifikt innenfor utholdenhet. 

 

Kilde: https://bjsm.bmj.com/content/early/2019/09/25/bjsports-2018-100493

 

Tags: Fagstoff Helse