5 tips til optimal helse

5 tips til optimal helse

Publisert: 20.12.2019 KL. 12:11
Av: Steinar Ekren

Fem tips til et friskere liv.

Det er ikke alle sykdommer og tilstander man kan beskytte seg mot. Arv og tilfeldigheter spiller også en rolle. Vi kan dessverre ikke leve evig, men vi kan gjøre noe. Her kommer 5 tips til hvordan du kan legge forholdene til rette for en god helse og et godt liv.


Plei den psykiske helsa også

At du jevnt over har det bra sammen med de rundt deg er en viktig faktor for å kunne ha en hverdag uten bekymringer. Krangler du med dama/typen hver dag eller konstant irriterer deg over de på jobben bør du prøve å finne en løsning før det tærer på både psyke og kropp. Er det uenigheter mellom deg og familiemedlemmer eller tidligere venner? Prøv å skvær opp uansett om du mener det er motpartens feil. Vær løsningsorientert så skal du se det meste ordner seg. For flere gode råd for bedre psykisk helse kan du gå inn på lenken til helsenorge.no (1)


Tren – gjerne både kondisjon og styrke

Kondisjon har en stor sammenheng med levealder (2). Synes du tradisjonell løping eller sykling er kjedelig så kan du jo velge noe festligere som f.eks cageball, squash eller gå tur i skog og mark. Det viktigste er jo at man gjør noe fordi alt er bedre enn ingenting. Jo eldre du blir, jo viktigere er det også med styrketrening for å sikre en sterk kropp. Er du sterkere og bedre trent er sjansene store for at du er mer selvstendig og klarer kanskje å unngå de verste fall-skadene. De som er i dårligst form vil få de største helsegevinstene av å begynne å trene regelmessig (3)


Spis så du får i deg de næringsstoffene kroppen din trenger

Følg Helsedirektoratets retningslinjer for et kosthold til god helse (4) så har du gode forutsetninger for å få i deg mat som gjør kroppen godt. Eksperimenter med nye og gamle matretter og matvarer.


Realiser mål og drømmer

Er det noe du alltid har hatt lyst til å gjøre? Gjør det! Livet er for kort til å vente på at alt skal være perfekt. Har du alltid ønsket å se Grand Canyon i Arizona, USA? Bestill reisen når du har råd og det passer inn i en hektisk hverdag. Er det noe du alltid har hatt lyst til å jobbe med? Studér på kveldstid hvis du ikke er kvalifisert til å komme inn på en gitt linje enda. Vær gründer på fritiden hvis det er noe du har lyst til. Når du ligger på dødsleiet kommer du til å angre på de tingene du aldri fikk gjort. Man trenger ikke å realisere absolutt alle drømmer, men om du gjør noen av de tingene du ønsker å gjøre her i livet tror jeg du vil føle at du lever et rikt liv.


Unngå sigaretter, for mye alkohol og for mye kaloririk mat

Røyking, alkohol og et dårlig kosthold er noen av de tingene som kan bidra sterkt til livsstilsrelaterte sykdommer i følge en rapport fra WHO (5). Å kutte ut eller redusere disse tingene kombinert med regelmessig trening og en god psykisk helse er dette de beste tingene du kan gjøre for en optimal helse.

 

Referanser:

  1. https://helsenorge.no/psykisk-helse/fem-rad-for-sterkere-psykisk-helse
  2. Werner CM, Hecksteden A, Morsch A, et al. Differential effects of endurance, interval, and resistance training on telomerase activity and telomere length in a randomized, controlled study. Eur Heart J. 2019;40(1):34–46. doi:10.1093/eurheartj/ehy585
  3. Warburton DE, Nicol CW, Bredin SS. Health benefits of physical activity: the evidence. CMAJ. 2006;174(6):801–809. doi:10.1503/cmaj.051351
  4. https://www.helsedirektoratet.no/tema/kosthold-og-ernaering/kostradene
  5. https://www.who.int/chp/ncd_global_status_report/en/

 

Har du lest disse?

Denne typen kalorimerking kan redusere matinntaket

Denne typen kalorimerking kan redusere matinntaket

Denne typen kalorimerking kan redusere matinntaket

Denne typen kalorimerking kan redusere matinntaket

Dette kan hjelpe mot nakkesmerter

Dette kan hjelpe mot nakkesmerter

Dette kan hjelpe mot nakkesmerter

Dette kan hjelpe mot nakkesmerter

Hvordan få tilbake motivasjonen for trening og kosthold

Hvordan få tilbake motivasjonen for trening og kosthold

Hvordan få tilbake motivasjonen for trening og kosthold

Hvordan få tilbake motivasjonen for trening og kosthold