Fører en spotter eller tilskuer til bedre prestasjoner?

Fører en spotter eller tilskuer til bedre prestasjoner?

Publisert: 05.04.2019 KL. 12:33
Av: Fredrik Tonstad Vårvik

Hvem har vel ikke tatt i litt ekstra når den nye flotte jenta på gymmet ser på? Er det noe hold i det?

En studie utført i USA tok for seg om det å trene ved ulike omgivelser førte til forskjell i prestasjon (1). Trente kvinner og menn testet maksimal styrke i brystpress utført i maskin. Rekkefølgen var randomisert og bestod av 3 ulike omgivelser: A) I et treningsrom hvor andre trente andre øvelser, akkurat som ved et vanlig treningssenter. B) 15 personer var tilskuere, men hadde ikke lov til å heie eller lage noe lyd. C) Konkurranseform uten tilskuere, hvor deltakerne ble fortalt at det var konkurranse ut i fra hvor mye en klarte i forhold til egen kroppsvekt. Mellom hver test var det 48 timer pause.

Både kvinner og menn løftet i gjennomsnitt 10-12 kg mer når det enten var tilskuere tilstede eller når de ble fortalt at det var en konkurranse. Det var ingen forskjell i selvrapportering av energinivå eller spenningsnivå i de ulike omgivelsene.  Det kan tenkes at en muligens kan klare enda mer om en løfter i konkurranse med tilskuere som i tillegg heier, siden muntlig oppmuntring har vist seg å føre til økt kraftutvikling (2,3). Så fremt det ikke skaper for høyt spenningsnivå og potensielt kan gå ut over løfteteknikken.

Det ser derfor ut som det er noe i det at en klarer å løfte litt mer når en har tilskuere, men gjelder dette når en har en spotter også?

Trener en med veldig tunge vekter og er usikker på om en klarer det en har planlagt, og/eller skal teste maksimal styrke ‒ bør en alltid ha en eller flere spottere. En spotter er en som passer på og kan hjelpe deg med løftet, om det blir nødvendig. Det gir en trygghet, kan forhindre ulykker og skader, samt bistå akkurat nok til at en klarer repetisjonen(e), hvis man i noen tilfeller vil presse ut alt.

En studie som kom ut for et par år siden testet hvor mange repetisjoner til utmattelse deltakerne klarte, med og uten spotter bak (4). Øvelsen som ble utført var benkpress i smith-maskin med en belastning som var 60 % av 1 repetisjon maksimum x 3 sett. I tillegg rangerte deltakerne grad av anstrengelse etter hvert sett, og hvor stor tro en hadde på å klare samme antall repetisjoner på sett 2 og 3 som på henholdsvis sett 1 og 2. Antall repetisjoner økte med 4.5 når det var spottere til stede. Grad av anstrengelse var rangert høyere ved det første settet uten spottere enn det var med spottere. Deltakerne hadde også større tro på at de ville klare flere repetisjoner med spottere til stede.

En treningspartner som kan spotte deg er derfor ingen dum idé, eller så bør en i hvert fall spørre noen på gymmet om å spotte om en skulle være i tvil om en klarer vekten. Hvis spotteren også heier på deg for at du skal presse deg litt ekstra for å klare et maksløft, kan det være nok til at du akkurat klarer løftet. Hvis ikke det heller hjelper får du spørre om de fineste jentene på gymmet kan se på og heie mens du løfter ‒ da er det stor sjanse for at du slår ny personlig rekord.

 

Skrevet av Fredrik Tonstad Vårvik som er utdannet treningsfysiolog og driver Styrkefysiologen.no.

1.         Rhea MR, Landers DM, Alvar BA, Arent SM. The effects of competition and the presence of an audience on weight lifting performance. J Strength Cond Res. 2003 May;17(2):303–6.

2.         McNair PJ, Depledge J, Brettkelly M, Stanley SN. Verbal encouragement: effects on maximum effort voluntary muscle: action. Br J Sports Med. 1996 Sep;30(3):243–5.

3.         Rendos NK, Harriell K, Qazi S, Regis RC, Alipio TC, Signorile JF. Variations in Verbal Encouragement Modify Isokinetic Performance. J Strength Cond Res. 2019 Mar;33(3):708–16.

4.         Sheridan A, Marchant D, Williams E, Jones H, A. Hewitt P, Sparks A. Presence of Spotters Improves Bench Press Performance: A Deception Study. 2017 Oct 1;