Forskningsprosjekt: 4 øvelser som forebygger fall hos eldre

Forskningsprosjekt: 4 øvelser som forebygger fall hos eldre

Publisert: 07.06.2019 KL. 12:44
Av: Silje Bjørnstad

Denne treningen gjorde at deltakerne fikk bedre livskvalitet og balanse.

Etter hvert som man blir eldre merker mange at dårligere helse og dårligere balanse gir økt risiko for fall og skader. Mange seniorer som bor hjemme faller oftere og skader seg mer hjemme enn andre. Skadene kan få alvorlige konsekvenser som også kan gi dårligere livskvalitet. Et forskningsprosjekt utført av Institutt for fysioterapi ved OsloMet viser at et program med fire enkle treningsøvelser kan forebygge fall og gi bedre balanse.

 

Disse deltok i prosjektet
155 eldre hjemmeboende i seks ulike norske kommuner i alderen 67-97 år deltok i forskningsprosjektet. Alle deltakerne hadde opplevd fall én eller flere ganger de siste 12 månedene, de benyttet seg av hjemmetjenester i ulik grad og var i stand til å gå med eller uten hjelpemidler. Personene fulgte et 12 ukers program med øvelser for balanse og styrke. Underveis i prosjektet var det tett samarbeid med både fysioterapeuter, saksbehandlere og hjemmesykepleien som skulle veilede og motivere brukerne til trening.

 

Fire enkle øvelser
Øvelsene som de eldre gjorde er basert på treningsprogrammet “Otago”, et program for å forebygge fall. Treningsprogrammet de eldre utførte bestod av fire ulike øvelser som ble gjort hjemme hos deltakerne. Øvelsene ble individuelt tilpasset basert på yteevne og behov.

 

Dette var de ulike øvelsene:
- Sette seg ned på en stol uten å bruke armene eller armlenene.
- Gå i trapper, både opp og ned.
- Veksle mellom å gå på tærne og hele foten. Etter hvert kan man utfordre seg selv med å lukke øynene samtidig.
- Gå i åttetall. Etter hvert kan man utfordre seg selv med å lukke øynene samtidig.

 

God effekt
Livskvalitet, fysisk funksjon og frykt for å falle ble målt før og etter de 12 ukene med treningsprogrammet. Resultater viser at deltakerne ble sterkere og fikk bedre balanse samt ble mer aktive i dagliglivet. De som har hatt ansvaret for forskningsprosjektet håper at resultatene kan inspirere flere i primærhelsetjenesten til å tilrettelegge trening og oppfølging for eldre. I tillegg påpekes det at det aldri er for sent med å komme i gang med trening og at også yngre mennesker vil ha god effekt for å gjøre enkle øvelser for å forebygge dårlig balanse.

 

Kilde: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter/enkle-ovelser-kan-hindre-at-eldre-faller