Ikke ta pause fra treningen i sommer

Ikke ta pause fra treningen i sommer

Publisert: 13.05.2019 KL. 02:54
Av: Steinar Ekren

Nå er sommeren på gang og mange sliter med å trene regelmessig. Her er noen tips som gjør at høsten ikke blir like tøff.

For de aller fleste av oss er ikke trening en stor del av livet. Derfor er det desto viktigere at vi forsøker å opprettholde gode treningsrutiner hele året så godt det lar seg gjøre. Det handler ikke om at alt skal være perfekt, men om å forsøke å planlegge så godt som mulig. Om det blir en uke eller 2 uker uten trening er ikke det verdens undergang, men om det blir 2 uker uten pluss 2 måneder med mislykkede forsøk på å komme inn i rutinene igjen kan det være kjekt å ha noen rutiner og strategier som kan hjelpe deg å opprettholde gode treningsrutiner mesteparten av året igjennom.

 

En treningsvenn

Om du har en samboer, kjæreste, venn, personlig trener eller familie du trener sammen med vil du øke sjansene dine for å raskt komme inn i gode rutiner igjen. Da kan man pushe hverandre slik at man kommer i havn med de fleste treningsøktene man har planlagt. Hvis man går ned i vekt sammen med kjæresten sin vil jo det øke sjansene for å klare det ganske mye. Da legger man opp dagens måltider etter det, og slipper å se på at kjæresten din gomler i seg 2 hamburgere med mye kalorier når du bare bør spise 1 med mye salat for eksempel. Legg en plan ut i fra målet. Du kommer til å feile innimellom, men det gjør ingenting. Resultatene kommer fra det vi gjør mesteparten av tiden.

 

 

Aldri stopp helt med treningen

Man må ikke alltid trene like mye hele året. I perioder hvor du har tid og lyst kan du trene litt ekstra. I perioder hvor du har det travelt eller er lite motivert kan du bare gjøre minimum. Om du er på ferie og ikke har tilgang til særlig mye utstyr kan du jo ta 5 minutter før frokost med ulike styrkeøvelser hver dag. Da gjør du svært lite, men tilstrekkelig til å opprettholde gode treningsrutiner og for å få en god effekt. Det er en god start på dagen. Er du i syden kan jo en liten joggetur før frokost eller før middag være en kjekk måte å få inn litt aktivitet. Da smaker det jo ekstra godt å ligge nedpå solsengen med en iskald drikke etterpå.

 

Ikke overdriv treningen

Det er fort gjort å overdrive treningen når du ser det bare er en måned eller 2 igjen til sommeren. For det første er ikke jojo-slanking en god idé av flere grunner. Hvor mange skader seg ikke eller får noen vondter når de skal løpe hver eneste dag for å komme i mål til sommeren. Går du ned for raskt i vekt vil kroppen iverksette tiltak for å stoppe deg fra å sulte. Det er jo kanskje nettopp det slanking er; at man sulter seg sakte i hjel. Kroppen din er en overlevelses-maskin som foretrekker å ha deg i live fremfor å ha en lav fettprosent. Sulthormoner øker, metthetshormoner minker og det at du selv vet at du slanker deg vil gjøre prosessen vanskeligere. Husk at du er den eneste som har eventuelle komplekser for kroppen din. De fleste er for opptatt med sine egne komplekser til å bry seg om dine. Jobb med hodet samtidig som du jobber med kroppen. Det er ikke målet som gjør det lettere for deg, men det du lærer på selve reisen. Å gå ned i vekt tar tid – så da kan man vel kanskje gjøre noe man trives med.

 

Oppsummering

Trening og vektnedgang er kjekkest sammen med andre. Ha en plan på sommerens trening. Er du på ferie så ta 5 eller 50 minutter med trening hver dag alt etter hva som er realistisk. Det viktigste er at du gjør noe. Får du inn de fleste øktene har du gjort en veldig god jobb. Det er hva du gjør mesteparten av året som teller – ikke det du gjør 1 eller 2 uker. Ikke stopp. Ikke gi opp. Gjør noe du trives med så øker det sjansene for å lykkes betraktelig.

Har du lest disse?

10 år med nøkkelhullet

10 år med nøkkelhullet

10 år med nøkkelhullet

10 år med nøkkelhullet

Slik blir du skikkelig sterk i hipthrust

Slik blir du skikkelig sterk i hipthrust

Slik blir du skikkelig sterk i hipthrust

Slik blir du skikkelig sterk i hipthrust