6 min

Slik bør du jobbe som Rehab pt

Her kommer tre tips til hvordan du kan angripe arbeidet med rehab kundene dine.
Gjør som tusenvis av andre. Lytt på vår podcast du også.

Er du under utdanning, akkurat ferdig med kurset Rehab Trainer, eller vurderer du å ta denne videreutdanningen? Vi har samlet tre tips hvordan du kan jobbe som Rehab trainer/pt.

 

Øve på metaforer og kommunikasjon - Du må utdanne kunden din.

Jeg prøver alltid å overraske med noen røffe estimat. Tidligere har jeg snakket om at 80 % av rehabiliteringen handler om kommunikasjon. Ord leger, beroliger, støtter og motiverer. Mye av årsaken til at smerter står over sin forventede tilhelingstid handler ofte om at man ikke legger til rette for tilhelning. Sagt på en enklere måte: Kunden din er litt rådløs og vet ikke hva som er smart når smerter oppstår. Da gjør de ofte de samme feilene om og om igjen.

Metaforer er smart å bruke i utdanningssammenhenger. Metaforer er kraftige forenklinger av sannheten. Ulempen med forenklinger er at alt kan ikke forklares med dem, siden informasjon har en tendens til å falle ut i forenklingsprosessen. Et eksempel er om jeg sier at det kun finnes fire farger: Rødt, blått, grønt og gult. Så vil de fleste farger du ser havne innenfor disse fire kategoriene, men du mister utrolig mange nyanser som for eksempel lilla, oransje og turkis. Men tanken på at det kun finnes fire farger er et godt utgangspunkt for videre kommunikasjon mellom deg og kunden. Etterhvert vil kunden skjønne at nyansene oppstår i mellom de etablerte fargene. Det gir mening. 

Når hjernen forstår noe enkelt, er den lettere mottakelig for å lære noe litt mer vanskelig, slik Vygotskij en gang sa. Ny kunnskap bygger ofte på ting vi allerede har lært.

Når du tar deg selv i å lære kunden din metaforer og forenklinger skjer det kule: DU blir også mer mottakelig for å lære og forstå noe litt mer komplekst enn bare metaforen. 

Du vil også lære at ulike kunder tolker dine metaforer og informasjon ulikt og du må bli mer OBS på at du tilpasser ordene dine riktig med de forskjellige kundene. Slik blir du bedre på kommunikasjon og formidling.

Når kunden forstår mer er de også i stand til å ta bedre valg. Basert på dine forklaringer vil kunden kunne endre sin atferd og legge til rette for tilhelning. Slik vil din rehabilitering overgå det dere to gjør sammen stedlig.

 

Nysgjerrig på Rehab Trainer? Les mer og meld deg på her.

 

Start alltid bredt - Confirmation bias er din verste venn

Når man har lært noe nytt og smart er det naturlig at man har lyst til å hjelpe folk akkurat med dette. Det er en vanlig felle. Har du merket at når du har kjøpt deg en ny bil, feks en Tesla, så ser du bare folk med Teslaer på veien? Bilene har vært der hele tiden, men din oppmerksomhet mot bilmerket Tesla har økt. Poenget er at man raskt begynner å tenke at alle har den samme plagen, eller at smerten og årsak til smerten er den samme hos alle. Man snevrer inn samtalen til å handle om det lille du kan om akkurat denne type smerte eller plage. Dette kalles “Confirmation Bias”. Du søker informasjon som allerede omhandler det du kan og tror på. 

Problemet med dette er at man kan miste utrolig mye informasjon, og ofte viktig informasjon i rehabiliteringsprosessen.

Vilfred Pareto var en smart mann. Han så flere sammenhenger i samfunnet som enkelt kan overføres som et rehabiliteringsprinsipp. Han så at 20 % av selgerne i en bedrift sto for 80 % av omsetningen. 20 % av gårder i et område sto for 80 % av kornproduksjonen. Dette mønsteret gikk igjen i flere eksempler i ulike samfunnslag. 

Vi ser det samme i rehabiliteringen. 20 % av tiltakene står for 80 % av rehabiliteringen. I møtet med en kunde er det viktig å zoome nok ut i kartleggingen slik at man virkelig kan se hvor skoen trykker. Om kunden mangler noe så viktig som nok søvn kan dette ene tiltaket, å forbedre søvnen, være nok alene til at smerte og ubehag avtar og/eller forsvinner. Selv om vi har lært at den ene øvelsen er gull verdt for en kunde med plager i ryggen, kan faktisk det å legge til mer trening på en kropp som ikke restituerer og hviler nok gjøre smerten verre. Får man skikk på søvnen vil kroppen hvile bedre og bygge mer overskudd til å kunne takle mer trening. 

Husk at vondt i ryggen er en person med vondt i ryggen. En person med et liv og tanker og bekymringer som alle oss andre. Zoom ut og du vil gjøre en bedre jobb. Zoom inn når det ikke er andre ting å ta tak i.

 

Følg opp kundene tett og unngå unødvendige bekymringer

Siste viktige punkt er oppfølging. Møter du kunden din en gang i uka er det mange timer i mellom hvert møte som kan bidra til at smerten forsterkes og forverres. Enkle samtaler og oppfølginger kan redusere bekymringer og negative trender raskt. Har du mulighet til å loggføre rehab-opplegget ditt digitalt gjennom en app kan mye av informasjonen og kommunikasjonen lagres der. 

Derimot er det viktig at dette ikke blir en plattform hvor du alltid er tilgjengelig, men at du kan bruke det som en form for monitorering. Slik vet du at rehabkunden din er på rett kurs. Av og til kan en så enkel beskjed som “føles ting greit etter sist økt?” være mer enn nok for å holde kunden i gang. Forklar kunden din at du bare trenger en tommel opp om det går bra eller en tommel ned om det ikke går bra. 

Forbereder du kunden din på at dere i oppstarten må tråkke litt feil for å finne riktig sti å vandre på vil kunden også akseptere mer vondt i starten. Da vil en tommel ned være en indikasjon på at noe bør endres til neste økt. 

 

Kort oppsummert kan man si at rehabilitering omhandler langt mer enn bare trening. Det handler om utdanning, utforsking, nysgjerrighet og oppfølging i like stor grad.

 

God rehab!

 

Vil du lære mer om kropp, helse og trening? Du kan lese mer om alle våre kurs og utdannelser her.

Publisert: 11.09.2023 KL. 07:00
Kategori: Siste Artikkel

Har du lest disse?

I henhold til undersøkelser gjort er det bare mellom 3 og 8 prosent av vestlig europeisk befolkning som er laktoseintole...
Hvor du holder hantelen påvirker hvor tung øvelsen er.
Er det en sammenheng mellom størrelse på leggene og livsstilssykdommer.

Hold deg oppdatert på nyheter

Vi sender ut nyhetsbrev regelmessig med gode tilbud, fagartikler, tips, oppstartsdatoer og annen informasjon om våre studier.

* Ved å gi oss dine kontaktopplysninger samtykker du til at vi kan kommunisere med deg via e-post og samtidig samtykker du til vår personvernpolicy.